Gaze Counter

chair/team/thomas-kueblerMy research concerns all aspects of eye-tracking, from the design of a physical recording device, the necessary image processing steps via classical computer vision as well as DNNs, to the high-level interpretation of recorded gaze sequences through machine learning. I work on assessing data quality, visualization and gaze analysis tools in various applications in the medical, educational, automotive and art historian fields. With my Spin-Off Look! we develop eye-tracking solutions for automotive applications as well as in-vehicle head-mounted devices for driving schools and instructor teaching. Our algorithms for the registration and analysis of gaze data are well suited to infer cognitive processes such as attention and vigilance solely from the movement of the eyes - and are therefore an excellent complementary factor to traditional measures such as perclos, head movements or gaze-on-road. This adds to robustness and sensitivity of driver monitoring systems by enabling the vehicle to sense the current attentional state of the driver. Driving instructors are enabled by our head-mounted eye-tracking devices to see the streets through the eyes of their students. That way they can provide efficient feedback and speed up the learning process by making students aware of the importance of correct visual exploration of their surroundings. {% aside %}
{% endaside %} {% box %} ## Research Interests * Gaze-based driver assistance and monitoring systems * Computational models of human gaze behavior * Algorithms for the comparison of exploratory gaze sequences * Eye-tracking data quality in real-world applications * Algorithms and tools for the analysis and visualization of eye-tracking data * Head-mounted eye-tracking hardware {% endbox %}

Während in der Online-Werbebranche die Erfolgskontrolle für eine bestimmte Werbeanzeige z.B. durch die Anzahl der Klicks oder eine Klick/Kauf-Rate relativ einfach durchgeführt werden kann, ist dies für Offline-Medien nicht immer ganz so einfach: Wie oft wird beispielsweise ein bestimmtes Plakat pro Tag betrachtet? Erregt ein Design mehr Aufmerksamkeit, als ein anderes? Ist ein höherer Preis für einen bestimmten Plakatstandort gerechtfertigt? Das Blickverhalten ist in der Werbebranche ein gängiger Indikator. Eye-Tracking Studien sind aber teuer und aufwändig auszuwerten.

Aufgabenstellung

In diesem Projekt soll ein sogenannter ”Gaze Counter” erstellt werden: Eine kamerabasierte Messvorrichtung, die das Blickverhalten von Passanten automatisch auswerten kann und dabei bestimmt, ob ein Objekt in seiner Nähe (z.B. ein Werbeplakat, auf das der Gaze Counter aufgesetzt wurde) betrachtet wurde. So kann mit wenig Aufwand gemessen werden, wann wie viele Personen für wie lange auf ein Objekt geschaut haben.

alt "Gaze Counter"
PDF